Wednesday, June 22, 2011

Tillbaka till nomaderna; Southern Tier Farmers Tan


Det blev ingen tripp ned till Köpenhamn över midsommar så jag får se fram emot att dricka trevlig öl med lite goda vänner här i Stockholm istället, självfallet väldigt trevligt det med, men samtidigt synd då jag hade velat prova Blåbär'en. Men livet är längre än i år och allt har sin tid eller någonting.

Igår drack jag Shorts Nicie Spicie, en kryddöl som jag hade plockat på mig på vinst och förlust senast jag vara nere i Köpenhamn och jag har mörkt att research och spontanitet är ungefär värda lika mycket när man ska plocka på sig öl utifrån en viss budget. Ett ytterligare resultat var att jag även plockat på mig en hönbeklädd öl från Southern Tier. Lite nyfiken över vad det var för något jag köpt så tog jag en passande dag fram dagens öl; en imperial pale lager från Southern Tier, ett bryggeri som sällan gör dålig öl. Proppad med Magnum och Mt. Hood-humle för att torrhumlas med Santium, Sterling och Mt. Hood där Santium för mig är en något ny humlesort. Ölen är en homage till de första bönderna vars arbete har bidragit till möjligheten att kunna brygga öl.

Så fram med den, av med kapsylen och fram också med en bit Gruyere, en finfin ost i sig själv men som jag försöker börja para ihop med diverse öl för att se vad som funkar.

Southern Tier Farmer’s Tan


Utseende: Citrongul vätska växande kompakt mjällt litet skum med minimala bubblor.

Doft: Det metalliska som vissa weissen-bocks eller imperial pilsners brukar ha finns här och avslöjar ljus lätt gräddig malt och citrus. Lite citrus, lite apelsin, lite ja – imperial pilsner.

 Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Metallisk början av bitterhumle och ljus malt som doppas ned i ett citrusbad. Det är blandat av sötma, metallisk bitterhet och malt. Överlag allt det som imperial pilsners brukar ha, oftast räcker det, men bland de bättre i sin stil så utmärker sig ofta humlesmakerna mer. Samtidigt är det läskande, det är inte för citrusbeskt och bittert utan den sötman som kommer i eftersmaken (tillsammans med bitterhet) ger lite finess till ölen.



Betyg? – Bra+. Jag gillar det. Den är enkel, läskande och väldigt god. Samtidigt saknar jag mer djup i smakerna, kanske lite mer humlesmak och ”något mer”. Men läskande gräsklipparöl för dem som vill dricka något starkare…

No comments:

Post a Comment