Thursday, June 9, 2011

Bells Batch 10.000 - Va, vad, hur, varför?


 Nu ska jag vara lite krass och säga att Hopslam nog är det bästa jag har druckit från Bells och omedveten om hur många Bells-öl jag har druckit så kan jag säga att åtminstone de 2-3 senaste har varit lite av en besvikelse. Deras 25-årsjubileumsöl var rätt 'meh' och dagens öl förvånade mig lite, på gott och ont men ändå inte så bra som jag förväntade mig att den skulle vara. Dagens öl är bryggeriets 10.000'e batch och heter således Bells Batch 10.000 och är sist ut i deras "batch"-serie där man för varje tusen batcher brygger en speciell öl. Det är en homage till "årets sista hemmbrygda brygd" där bryggeriets ägare Larry Bell brukade ta vad som fanns kvar vid årets slut och brygga ihop något av det.

Ölen är tydligen en american pale ale  där man använt hundra olika maltsorter, 60 humlemixar mellan torrhumling och humling och lite olika jäskomponenter. Vad detta egentligen utmynnat i är därför lite svårt att på förhand sia om, så det var bara ett sätt att få reda på hur den skulle vara :


Bells Batch 10.000

Utseende: Mörkare brun vätska med lite cappucinofärgad nyans.
Doft: Bränd malt, socker och oljiga kottar med en aning beska som utlovas redan i doften. Påminner mig om en snällare black IPA.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Svart bränd malt och bra beska med olydigt bränt gräs som först drar åt BIPA-hållet men är betydligt mycket mindre hårdrostad.

Betyg? –Bra+. Okey men aningen odefinierad – ska det vara en black ipa eller bara en mörkare IPA eller välhumlad mörk öl? Den är väl god och har sin blandning av hårdrostat och sötma, men vart det egentligen vill återstår att se. Kan nog skärpa till sig med lite lagring.

No comments:

Post a Comment