Wednesday, April 27, 2011

Tre grymma burköl från 21st Amendment från Ot's start på Micromerica


Som de som följer sidan på Facebook vet så besökte jag i måndags Oliver Twists Micromerica som startade samma dag. Öl från alla USA's kanter och hörn och som vanligt med bra priser och bra blandning av gammalt och nytt. Då jag i somras drack Monks Blood från 21st Amendment så blev jag grymt imponerad av hur San Fransiscobryggeriet hade lyckats i sin belgotolkning, riktigt jäkla god var den! Sedan dess har bilden av 21st Amendment varit rätt luddig då jag inte har kunnat dricka mer från dem. Men då jag följer podcasten Beer School som "sponsras" av nämnde bryggeri så har jag ändå fått rätt bra bild av dem. Så när OT nu providerat inte mindre än fyra olika öl från dem var det bara att sätta igång och dricka. Riktigt bra mix av öl från dem också med en IPA, en american pale ale, en Black IPA och slutligen då en belgo strong ale.

 Vi börjar med deras gamla hus-IPA 21A-IPA som bytt namn till Brew Free or Die IPA. En IPA på 70 IBU och med Warrior, Columbus, Cascade samt torrhumlad med Amarillo, Simcoe och den för mig okända Ahtanum. Det är lite kul att den serveras på Virgin Airlines...

Sedan tar vi med oss apan upp i rymden med deras Bitter American. En säsongsöl med Warrior, Cascade, Simcoe och Centennielhumle

Och sist slutar vi med deras rockiga Back in Black. Deras revolt mot brittiska IPA's som humlats i mixar av Columbus, Centennial och Simcoe. Eller som de själva säger om den "Our Black IPA is a Declaration of Independence from the tyranny of the expected."

Överlag tre väldigt bra öl där det nog ändå var Bitter American som stod ut lite på grund av dess lättdruckenhet.. Läs och förstå varför..

21st Amendment Brew Free or Die IPA

Utseende:
Kastanjebrun vätska med litet gulaktigt skum med minimal bubblor. 
Doft: Fruktig och syrlig doft med stjärnfrukt, passionsfrukt och persika.
Smak: Lättare till medelstor munkänsla med en okey kolsyra. Smakar blommor, rivet citrusskal och grapefruktjuice som övergår i en färsk fruktighet. Däremot är det en lite väl syrlig bitterhet i smaken som jag tycker överskuggar det hela. Defekt?

Betyg? – Bra+. Enkel och rätt god om man väl kommer förbi det syrliga. En som drack den just efter mig lämnade tillbaka burken och tyckte att den var defekt och vi enades om att den inte alls skulle vara såhär syrlig. Likväl hade den mycket jag gillade.


21st Amendment Bitter American

Utseende: Lite klar rödorange gyllene vätska med ett litet poröst skum.
Doft: Trevlig bitter karamelldoft med lite hö och humlig citrus. Påminner om Nils Oscar eller Oppigård med det där lite karamelliserade eller om det är amarillon jag anar?
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Lätt och snäll med en riklig eftersmak av karamell och humlecitrus. Slutar sedan rätt tvärt men lämnar kvar en precis rätt dos efterbeska. En öl man kan dricka ett sexpack av vid lägerelden efter at ha hike’at runt lite. Något som skulle göra sig bra i Sverige som session ale.

Betyg? – Bra(+). Lite väl snäll men utmärkt session ale som påminner lite om Dales Pale Ale. Har smak, har doft och saknar drag som gör den dålig. Likväl är det ingenting man kanske njuter av i stora mängder, men gärna något man släcker eller bara sitter och chillar med i ett trevligt sällskap.


21st Amendment Back In Black

Utseende: Mörk svartbrun vätska
Doft: Bränd malt och rökig, nästan charkrökig doft som ebbar iväg med massa humle, brända inslag och citrus. Rätt mild och inte så tydlig BIPA som många andra.
Smak: Lätt till medelstor munkänsla med okey kolsyra. Börjar mer åt stouthållet med choklad och bränd malt för att sedan göra ett side-step och slänga på lite humle på brasan. Humlig porter eller lättare stout i mitt tycke.

Betyg? – Bra+. Måste nog dricka den här igen och kanske en aning varmare. För jag tycker inte riktigt att det är humlen som är i centrum här. Visst är det mycket humlekotte och citrus, men inte samma beska som i många andra. Likväl väldigt lättdrucken och väldigt god!

No comments:

Post a Comment