Sunday, April 10, 2011

"Söndagsbärs" - Nils Oscar Hop Yard

 Äntligen, jippie och vad kul var nog några uttryck som kunde höras då det blev allmänt känt att Nils Oscars Hop Yard skulle ta plasts på systembolagets hyllor den närmsta tiden. En öl jag missat att dricka då jag haft tillfälle men också en öl jag genom åren har hört gott om. Sen råkade det likväl bli så att jag hörde röster om att den visserligen är bra och väldigt god men likväl har svårt att stå sig mot den externa konkurensen som finns idag med alla amerikanska IPA's och även många svenska, danska och europeiska ditos. Så, vad är min åsikt denna lite långsamma söndag?


Nils Oscar Hop Yard

Utseende: Något mörkare gyllenorange vätska med fylligt cremefärgat skum med minimala till små bubblor.
Doft: Humle med mycket citrus, gräs, apelsin. Det som står ut mest är jäst och deras hussmak. Sätter man ordentlig fart på vätskan så framträder tropiska beska frukter med tydliga inslag av cascade och amarillo. Tyvärr måste man tvinga fram dem. När man väl gjort det återfinns även humlekottar, humleolja och mer söt citrus och en släng söt malt.
 Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Söta tropiska frukter med ananas och persika i fronten. Karamellmalt, ängsblommor och lite russin tar över och det är inte samma fokus på hussmaken även om lite gräs, stall och jäst känns av. Visst, det är en fin blandning av malt, blommig humle och tropisk humle. Men faller jag för det? Mnjae, för mig är det för mycket hussmak och malt där för att den ska bli den beska och läskande IPA’n man önskar allra mest såhär års. Samtidigt är den god och jag tycker inte den förtjänar de alltför ljumma kommentarer jag har sett på vissa håll.

Betyg? – Bra+. Mycket Nils Oscars men mycket kärlek och mycket humle, men kanske för mycket inslag av just jäst, Nils Oscars och malt. Jag sitter och funderar på maträtter denna skulle kunna passa till och ja, allt från ostar till kött till allt med lite karaktär. Så att vi har fått hit den som ordinarie framöver bådar gott till de tillfällen jag vill laga ihop något med en bra öl till. Men att dricka ett fyrpack självstående? Mnjae, då vill jag ha bedövande beska och ilskna kottar.

No comments:

Post a Comment