Thursday, April 14, 2011

Analys av systembolagets ölsläpp 15/4 och så Stillwaterpaket!

Så, äntligen är det dags för ett nytt släpp på systembolaget och denna gång blir det extra dyrt och extra gott! Jag är rätt imponerad och samtidigt förfarad över vad som kommer nu.

Struise Black Albert
, grunden till Black Damnation-serien är riktigt god men kanske lite dyr för att man ska vilja köpa ett gäng flaskor. Dock riktigt god och som alltid med Struise så levererar dem!

Cigar City Bolita Double Nut Brown Ale
, ja Cigar City kom till Sverige via Brill men detta är tyvärr den enda flaskan som kommer till systembolaget och nu verkar även styckflaskorna vara slut hos Brill. Så passa på, trots priset, för vad jag har hört så ska den här vara riktigt god! Vanligtvis gillar jag brown ale's men nötiga sådana (tänk Rogue Hazelnut Brown) brukar verkligen kunna höja sig om de görs bra och det har inte varit något från Cigar City som har svikit mig så.

Sierra Nevada 30th Anniversary Our Brewers Reserve är sista delen av 4 i denna serie och är en blend av Bigfoot, Pale Ale'en och Celebration om jag inte har förstått någonting fel. Man har tagit de bästa olika ölen från bryggeriet och fört dem samman och visst är priset dyrt, men vafasiken - ta och dela på 2-3 pers då? Samtidigt har jag sett att de tar runt 200 för den i England...

Nøgne Ø's båda bidrag är båda riktigt goda även om 2'nd edition och i sin tur 1'st edition av Dark Horizon ska vara bättre enligt de flesta (jag har bara druckit 2'nd och 3rd så). Red Horizon är söt men riktigt trevligt att smutta på som efterrätt när man känner sig förtjänt av det, dessutom är det intressant för de som vill lära sig om öl och bryggtekniker att se vad man kan åstadkomma med sakejäst. Tyvärr hade Brill för få Sweet Horizons kvar för att de skulle få komma med, men för den som är intresserad så går de att ta hem (styckvis) från nämnda leverantör!

Sist ut är De Molen och Flying Dogs helvetesbarn - Bat out of Hell! En ordentlig imperial porter baserad på Hel & Verdomenis och Gonzon och då ingen av de två är att tala illa om så är även denna en riktigt best. Tyvärr var den inte så fantastisk som jag föväntade mig då jag drack den, men likväl en väldigt god öl. Så för den som har 250kr över och väljer mellan Bugg och öl, välj öl!

11156 Struise Black Albert 33 cl 59,90 kr
11163 Cigar City Bolita Brown Double Nut Brown Ale USA 75 cl 119,00 kr T7
11165 Sierra Nevada 30th Anniversary Our Brewers Reserve USA 75 cl 399,00 kr T7
1693 Nøgne Ø Red Horizon Norge 25 cl 99,00 kr T7
1617 Nøgne Ø Dark Horizon 3rd Edition Norge 25 cl 99,00 kr T7
11164 De Molen / Flying Dog Bat Out Of Hell Nederländerna 75 cl 248,90 kr T7


För övrigt var jag förbi systembolaget nyss och hämtade ett litet paket, eller lösa flaskor snarare. Det är Stillwater som Brill har fått hem ett gäng flaskor av och som även dem går att plocka styckvis som nu ska provas på en ölprovning imorgon. Brian på Stillwater har även lovat mig en liten intervju framöver så får bli en special om dessa öl sedan. Han kom ju i topp på Rate Beers årliga award-lista som bästa nya bryggare och både Jaded och Outblack var riktigt välgjorda så ska bli kul att prova även dessa! Och flaskorna är ju så sjukt snygga också!

3 comments:

  1. Drack en Cellar Door häromveckan. Det var en väldigt trevlig farmhouse ale. Mycket läskande, men det var något som saknades.
    En annan sak är att denna sierra nevada är inte värd 400!! Bättre att köpa en hel låda Bigfoot då.

    ReplyDelete
  2. Reklamcomment ovan lr?

    ReplyDelete
  3. Köpte också alla fyra flaskorna. Helt otroligt snygga flaskor. Har provat Cellar Door och Stateside Saison. Den senare var väldigt trevlig. Cellar Door var lite för konstig för min smak.

    ReplyDelete