Sunday, March 6, 2011

Öl som sätter sig som en bomb - Amager Double Black IPA

Amager med andra danskar är något jag egentligen har tröttnat lite på - tur då att det är många öl jag på förhand redan vet eller har fått för mig är riktigt bra som kommer hit i vår. Djaevlebrygs Eklipse var superb på fat tidigare i höst (ej hunnit dicka den på flaska än..), Hornbeer Hophorn var lika underbar den purfärsk på mässan i höst och Amagers Double Black IPA lät för spännande för att inte plocka upp. En cascadian/Black IPA i formen av en bomb  med en uppskattad IBU på 200 och med 5 humlesorter och 7 maltsorter så ska det finnas rätt mycket smak här i! Torrhumlad ”så in i h….” med Columbus, Centennial och Cascade. De har även lagt i lite godissocker om jag läser språket rätt?

Amager Double Black IPA

Utseende: Mörkare brunvätska med ljusbrunt skum i med bubblor i olika storlekar.
Doft: Rejäl doft med en riktigt lyckad sötma som kommer fram oerhört bra och som ändå tar med sig hårt rostad malt och mycket aromer från torrhumlingen med citrus, jord och örter. Verkligen välbalanserat och inte så överdriven örtig humlighet som jag annars tycker dessa öl har haft en tendens att visa upp.. Sötma och mörker och jag tycker det är skönt att man gör det rejält utan att det blir sådär överdrivet gräsigt, nu blir det maffigare och mer inbjudande.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Rätt mjuk och nästan tung vätska med mörk smak men ändå med lite extra sötma som den tar fram och som utmärkt rundar av slutet. Det är nu andra gången jag använder detta glaset och båda gångerna har ölen verkligen blommat ut rejält i smak och doft, så är fortfarande rädd att jag måste påpeka det för att det inte ska bli så att glaset verkligen lyfter fram allt bättre än vad det annars är (nej, testar med ett litet öppet whiskeyglas och det är samma smak). Bitterheten i eftersmaken tycker jag är perfekt och inte för bitig, särskilt då den som sagt rundas av något. Smak av blött mörkt trä och mer bitterhet mot slutet och ja, jag tycker den är helstabil! Visst, Either / Or var eleganta, Dark Hops var bland de första, Iniquityn är grym etc – men den här har en ljus fruktighet och en mycket godare sötma som ger den plus i min bok!

Betyg?
– Bättre(+). Riktigt bra! Välutvecklade dofter och smaker och helhetsintrycket är att det är variation och kraft och att det må kanske vara bittert stundtals men att det ändå inte är något som trots de påstådda 200 IBU’na tar livet av dig!

1 comment: