Friday, February 25, 2011

Smoke in the water? Rogue Smoke Ale

Iblandkan det bli lite småtrist att ge omdömen på öl som man på förhand vet ungefär hur de kommer smaka, vad man kommer dyka och framförallt vilka brister de har. Varje gång jag skriver om Rogue så påpekar jag ju även lite osympatiskt detta men varje gång har jag nästan haft rätt. Sedan förra sommaren har jag nog druckit en 14-15 olika öl från Rogue och det är vad jag kan minnas bara en 4-5 som har stått ut. Det här säger dock inte mer än att jag tycker de är utmärka öl som passar till många olika tillfällen och skulle nog vara perfekta på en bra restaurang att ha att variera till olika maträtter med - men det gör ölen i sig inte mer spännande.

Likväl, när jag såg att Man in the Moon hade denna för ett mnjae, okey, pris så blev det att styra dit för lite hamburgare och rölöl. För ölen som är gjord som en tribute till berlinmurens fall är en tysk rauchbier med maltsorterna Great Western Harrington, Klages, Munich, Hugh Baird Crystal, Carastan (30-37 och 13-17, vad det nu säger?), Chuck's Alderwood Smoked Munich and Bamberg Beechwood Smoked malt. För humlen står Perle och Saaz och hoppar om ölen till en IBU på 48.


Rogue Smoke Ale

Utseende: Mörkare gyllene bärnstensfärgad vätska. Något smutsigt vitt skum med minimala bubblor och mjällt gräddig topp.
Doft: Gräddig och trevligt rökig doft med halvpepprig salami, rökt salami och salt salami. Som ni ser så är det en bra och varierad charkuteria som fått stå för doften. Pepprigt och bra sälta men kanske att det blir lite för tunt efter en stund, vilket känns vanligt för Rogues öl.
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Kolsyran är något fizzig, för att den ska vara det eller för att den är lite gammal? Halvmörk smak med mild pappar och bra citrusbeska med en rätt torr eftersmak. Som anat, och som vanligt, är den lite klen – god och smakrik – men klen.

Betyg? – Bra+. Japp, det ”vanliga” betyget för Rogue-öl så som det känns. De är goda och bra, men för klena, för snäll kropp och jag vet inte om det är pacmanjästen eller att de bara inte engagerar sig mer? Och då är jag ändå ett stort Rogue-fan! Passar utmärkt till en burgare dock och kanske är det just meningen att dessa bara ska drickas, närsomhelst – mer än att avnjutas.

No comments:

Post a Comment