Saturday, February 19, 2011

Lördagsgalenskap - Heineken Oud Bruin

I min ovetskap så hade jag inte läst på min läxa att 'Oud Bruin' är helt olika ting i Belgien och Holland, där det i det senare inte innebär en mjölsyrlig brown ale utan snarare en lågalkoholhaltig svagdricka. Så den Oud Bruin från Heineken jag köpte på mig för ett tag sen skulle inte längre bli den eventuella chock som jag hade förberett mig på. Samtidigt är det ett oerhört kul litet 'experiment' (i brist på bättre ord då man ändå försöker undvika dessa öl) att prova på något annat än deras vanliga öl. Så i brist på lite annat denna lördag så presenterar jag alltså Heineken Oud Bruin! Med 101 rating på RB och ett score på 7så var ju förväntningarna fortsatt skyhöga - skulle det här bli så uselt som vi hade trott på förhand?

Heineken Oud Bruin

Utseende: Mörkbrun vätska med litet ljusmatt skum.
Doft: Rätt så gräddig med doft av gräddig malt, kola och sötma. Påminner lite om en sötgräddigare Newcastle.
Smak: Bra munkänsla med okey kolsyra. Småfizzig och lite gräddig smak. Smakar sött precis som det doftade och det är blöt mörk karamellmalt som känns mest.

Betyg? – OK, nästan ett litet (+) bara för att det ändå är från Heineken. Är inte gott utan smakar som svagdricka. Men ja, lättdrucket och ’gott’ på sitt sätt.

No comments:

Post a Comment