Friday, February 18, 2011

Fat vs flaska - Sierra Nevada Celebration 2010

Sierra Nevada har alltid varit ett favoritbryggeri, troligen mycket tack vare tillgången på den alltid lika goda Pale Ale'en och särskilt nu när man kan få tag på Torpedon - trött eller inte. Att man sedan släpper lite andra öl som Harvest, Hemispheren'a, Anniversary, Celebration är dock lite synd. Inte för att de inte är bra öl utan för att jag tycker att de smakar så otroligt likt. Vid en paralellprovning med Anniversary, Celebration och Pale Ale så var det få som tyckte det var alltför stora skillnader. De gör dock mer öl än såhär och Bigfooten kräver ju ingen introduktion och deras Brown Ale är en favorit och deras Tumbler var rätt höstmysig, så jag är inte ute efter att dela ut några kängor. Snarare visa lite på vad jag tycker om deras humleöl även om nya Hoptimum är något jag skulle slåss för att få prova. Hursomhelst, häromdagen var jag och käkade mig lite kött på Saddle & Sabre i Stockholm och såg då att de hade Celebration på fat. Då hade jag nyligen druckit årets upplaga på flaska och tyckte det skulle bli intressant att se hur de skiljer sig. Visst är fatölen på S&S väldigt kall då den serveras, men fatet borde vara relativt fräscht och jag har ju inget att förlora på det. På sistone har jag försökt prova öl mot varandra - fat vs flaska - mer och mer då det är riktigt kul att se hur det kan skilja sig (mycket så klart på grund av hur själva hanteringen av en fatöl skiljer sig..). Så idag är det Celebration Ale 2010 som får testas - fat vs flaska!


Sierra Nevada Celebration Ale 2010

Utseende: Lätt grumlig mörkt persikofärgad vätska med mjällt ljusgult skum med minimala bubblor och gräddig fin topp. 
Doft: Fruktig men samtidigt bra besk doft med lite tvåliga blommor, gröna humlekottar, mycket grape men även lite persika. Ungefär som Sierra Nevada brukar dofta, kanske något mer utvecklad fruktighet. Samtidigt är det kolakaka och apelsinskal och ja, jag gillar doften mer i år men tror också det kan bero på mina bättre glas ;)
Smak: Lättare till medelstor munkänsla med bra kolsyra.  Smaken är fruktig men ändå med en tydlig maltbas och det är blommor, apelsinskal, gröna kottar och ja, lika skönt som doften. Passar utmärkt till min lammbiff med egna pommes och då dras beskan bak lite och man känner hur skön den är att dricka med kolatouchen från malten.

Betyg? – Bra+. Stabil och god, riktigt bra IPA som passar till nästan alla tillfällen. Men sticker ut för lite och är något snäll tycker jag även om beskan, malten och allt gott från humlen gör sig riktigt bra.



Sierra Nevada Celebration Ale 2010 (fat)

Utseende: Mörkorange vätska. Litet vitt skum.
Doft: Grapedoft, blommor och mjuk doft av aprikos.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Smått menlös smak, tyvätt. Lite fläderblomssmak, blommig humle och grape med lite torrt slut. Men inte alls lika utvecklad smak som på flaska.

Betyg? – Ok+. Tyvärr. Kunde inte mäta sig med hur den är på flaska och den kändes mest tråkig nu. Nä, något hade skett här. Mina smaklökar, ölen, temperaturen - något var inte såsom det borde.

1 comment: