Saturday, January 22, 2011

Lost Abbey Serpents Stout - Kakao på flaska!

Det händer mycket nu, så mycket att jag inte riktigt har tid att skriva lika utförligt idag. Men vad gör det, det är lördag och då ska man njuta och ha en skön helg mer än att sitta och läsa om vad andra har druckit. Så mitt förslag är att du öppnar något riktigt bra och har en skön dag!


Häromdagen drack jag min sista flaska Lost Abbey som stått vilket blev deras Serpents Stout, det förrädiska äpplet i Edens lustgård med en förförisk smak! Oj vad den slog på mig, riktigt trevliga smaker och en genuin smak av kakao och choklad. Ja, läs vidare och om ni blir törstiga eller hungriga så önskar jag att ni får ett bra val! Så ta och njut nu, men först efter att ni har läst om denna grymma öl från ett riktigt bra bryggeri!

Lost Abbey Serpents Stout

Utseende: Brunsvart mörk stout till färgen på vätskan. Ljusare mörk nougatfärgat skum med minimala bubblor.
Doft: Mörkt god fyllig choklad där mjölkchoklad och espresso kommer fram. Fyllig, gräddig choklad och massa kakao! Torr bitterhet från kakaon. En mörk chokladbomb.
Smak: Lätt till medelstor munkänsla med bra kolsyra. Inte lätt, inte kraftig utan mjuk och lagom fyllig. Underbar chokladsmak med mörk choklad, mörk kakao och känslan av chokladsufflé med torr bitterhet i eftersmaken. Anar lite anis som livar upp chokladsmaken lite. 

Betyg? – Bättre+, rejäl explosion av kakao med mörk bitter choklad. Lättare chokladsufflé och lite likör som ger djup. Eftersmak med torr bitter choklad. Kunde lika gärna ha varit en chokladstout om det inte vore för att den passar bättre såhär.

1 comment:

  1. Har en 2009:a liggandes som jag nog borde dricka i vinter. Har druckit den färsk och tyckte den smakade väldigt mycket som en belgisk stout.

    ReplyDelete