Friday, December 24, 2010

God Jul - idag åker Ghlükrieken fram

Jahapp, då var den här - dagen vi kallar julafton. Trevligt, gott och varmt hoppas jag det ska bli. Det är återigen en vit, kall 'äkta' jul här nere i Stockholm och ja, säkerligen i hela landet. Så jag hoppas ni alla får en trevlig julafton idag och både äter och dricker gott! Vi syns framöver, nu ska jag gå iväg mot jullunch!

Men jag lämnar er inte utan en öl, som kanske borde ha omnämnts tidigare då systembolaget trots allt är stängt idag - så ni som inte köpt den hade haft en chans. Ölen, en kriek som pepprats (rätt ordentligt?) med julkryddor eller vad vi svenskar snarare skulle kalla för glöggkryddor är ju annars att ha bredvid den vanliga glöggen som ett kul inslag i år. Lite jul på 2000-talet kan man nog kalla det.

Liefmans Ghlükriek

Utseende: Mörk brunröd vätska som släpper igenom lite gyllene strimmor. Ovanpå ligger ett litet rosamatt skum.
Doft: Glöggkriek var det va? Exakt. Inga konstigheter, för det är vad man får. Det är en medelsöt glöggdoft med nejlika, pomerans, kanel och alla julens dofter, fast här boostade med lite syrliga körsbär som lägger sig rätt bra och ger ännu en nivå till doften. Till en början nästan lite trevligare att dofta på än mången glögg.
Smak: Lättare munkänsla med okey liten kolsyra. Lätt vattnig vätska men med väldigt passande lite kriekartade fizzighet – ungefär som vanligt med bra krieks med andra ord. Smaken är som doften och lite speciell sådär. Glögg, pepparkakor (troligen kanel och nejlika) och liten eftersmak av körsbär och andra bär. Den är dock inte ’superbra’  men nog något jag tror att vissa lär uppskatta som komplement till den vanliga glöggen.  Dock tappar jag lite intresset efter en halv flaska (ja, jag försökte dricka hela själv) och smakerna blir lite för matta. Detta gäller ju ofta för glögg med, att man tappar intresset – ofta efter bara någon liten glöggkopp (jämfört med 2-3 ölglas av den), men likväl är det en öl och inte glögg så.

Betyg? – Bra, nästan med ett litet plus om det inte vore för att jag inte anser att smaken håller hela vägen. Rolig är den, men det är inte alltid det är ett attribut man vill ha på en öl. Visserligen är den rätt god också men kanske att körsbären skulle kommit fram aningen mer, för det var dem som var riktigt trevlig med den.

No comments:

Post a Comment