Thursday, December 30, 2010

Årets sista nattnotis: Oceanbryggeriets Eko Julöl

- För er som missade dagens första inlägg om Akkurats 15-års jubileum och Närkes Konjaks! Stormaktsporter så finns det här.

- För övrigt har Sorbon i Bromma fått upp sin nya hemsida, den är inte helt klar, men kommer nog få rätt bra info då den väl är klar..



Julen är ju över, tomten har åkt hem, gröten har ätits upp och julölen - den finns kvar. För de som vill dricka god öl men även hålla lite i slantarna så kan man invänta systembolagets sänkning utav priserna på julölen och därmed shoppa loss lite rea-öl (som de såklart inte får kalla det..). Bra tipps bara sådär..
Mer julöl då? Häromdagen drack jag Oceanbryggeriets ekologiska julöl. En öl med lite nytt, ekologiskt recept med Warminister Organic malt och Hallaertau Saphir Organic humle. Engelsk strong ale på 35 IBU är det som har hamnat i flaskan. Brittiskt är ledordet och det lär vara brittiskt man får. Återigen kanske man hamnar i den där situationen där man bedömer öl från en öltyp man inte riktigt gillar och glömmer bort att den likväl kan vara väldigt, väldigt bra inom den kategorin. Just brittiska ales och vissa belgiska öltyper är sådana som jag vet med mig att jag inte riktigt varit insnöad nog för att ha hunnit prova mig igenom och lära mig mer om.. Men någon dag så, kanske.


Oceanbryggeriet Eko Julöl


Utseende: Mörk rödgyllenfärgad vätska med litet ljust nougatfärgat skum med minimala bubblor som direkt bildad en halvtjock ring runt glaskanten med lite sparsamma smutsrester ovanpå vätskan.
Doft: Bitteraktig malt och humle med karaktäristisk doft av toffe och nötkola. Aningar av bitter svart te och en gnutta frukt. Humlen försvinner dock rätt fort och det känns inte direkt som det är någon större beska.
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Rätt tunn och halvlätt kropp. Smaken är rätt vattnig är första intrycket, sedan kommer smakerna med en bittertorr smak av torkad frukt, malt och svart te. Eftersmaken har mineral, lite aska och lite tråkig malt. Blir rätt torr och lite bränd mot slutet då även bitterheten växer fram mer.

Betyg? – Bra, egentligen gillar jag den inte. Men samtidigt är den bittertorr och rätt lättdrucken och säkert skulle många britter tycka den är väldigt bra och stiltypisk för vad de är vana vid. Så då är vi där vid preferenser igen och då jag bör bedöma den utifrån mina egna preferenser då jag inte är någon öldomare i någon tävling så blir inte betyget bättre än såhär. Ölen är annars bra och skulle göra sig bra på många brittiska barer.

No comments:

Post a Comment