Thursday, October 7, 2010

Inför SBWF besök 2 - sammanfattning av besök 1, första någonsin

Imorgon, och inte som man kunde ha trott idag, så bär det iväg ut till Nacka igen för ett andra besök. Förra besöket i lördags var även mitt första - trott det eller ej - så det blev lite hipp som happ samtidigt som jag då även försökte förbättra mina kunskaper om vin och sprit då mitt sällskap var mer intresserad av detta än öl. Men knappast mig emot, allt som är gott i livet bör förtäras oavsett om det heter öl eller fin tequila, men Taste Experience var helt klart värt att besöka! I ölväg blev det solida 15 olika små smakprov jag hann med och jag gillade verkligen formatet med de små smakproverna, även fast det börjar bli lite väl litet när man måste måtta upp 4-5 cl. Då var min 1 cl Sink The Bismarck (sista dropparna ur flaskan) mer värt sett till vad jag har läst att ett "smakprov" (varför vill man ha 15 cl Bismarck?) kostade.

Att i Snickeriet ha öl som Närkes Bäver, Kaggen, Stormaktsporter eller Hantverksbryggeriet Alkemisten, Sigtuna Ace of Spades m.fl visar verkligen hur bra och varierande öl vi svenskar kan få fram. Många av dessa dracks även i lördags varpå jag imorgon ska försöka inrikta mig mer på amerikansk öl, främst då hos Brill och OT/BA. Sen bör jag väl slå ett litet slag för danskarna också då t.ex. Hornbeer hade ett gäng nytappade smaksensationer borta hos sig.  

Någon mer som ska dit imorgon? Jag lär vara där mellan 3 och 7-8 innan det blir ölprovning med Menno på Monks, får se om han varit förbi på ölmässan.. Håll utkik efter en stolle med block och iklädd mörkgrön Brooklyn-t-shirt typ



Vad dracks i lördags då? Well, det blev lite korta anteckningar då jag försökte spendera tid med mitt, vackra, sällskap mer än att anteckna om ölen, men lite kortfattade noteringar blev det ju oundvikligen.


Närke Kaggen Stormaktsporter - Kaffe, chokladlikör, massor utav tobak, vanilj och whiskey i en utomordentlig balans. Trevlig honungssötma mot slutet. (Bäst+ 6,5/7)

Närke Stormaktsporter - En "klassiker" jag faktiskt smakade på för första gången. Choklad, nougat och honung, njutbar och oerhört len. Inte samma edge som i Kaggen utan mer njutbar. Perfekt! (Bäst 6/7)

Närke Bäver - Bitter grund, kryddig och speciell och den lilla teasern jag bjöds på smakade oerhört speciellt, och gott faktiskt. Rökigt, träigt och djur. Speciell och inget man tar en flaska av, men jag lockas av sån öl. (Bäst- 6/7)
 
Hantverksbryggeriet Alkemisten - Blåbärslambicen som legat och finat till sig i ett år är len, fin och väldigt trevlig. Men lite för mild och lite för snäll för mina smaklökar. Men likväl riktigt bra! (Bättre 5/7)

Sigtuna Ace of Spades - Chokladkola, kraftig och gott. Alkoholen märks inte av alls, underbart god, riktigt bra! Blir att ge bättre smakomdöme imorgon (Bäst- 6/7)

Bäck-Breu, De Molen & Närke Elevator (fat) - Varför stissa om att smaka den på Akkurat när den finns här? Söt, lite kottig sötma. Lite möjligt, lite gräsigt, lite bärigt. Söt och bastant och jag tycker den nog var mer speciell än god utifrån mitt smakprov (Bättre 5/7)

Hornbeer Hophorn - Helt nytappad Black IPA på 135 IBU. Purfärsk humledoft- och smak. Varifrån "black" kommer ifrån vet jag inte då den är så färsk att den bara smakar IPA. Dock finns det lite mörker där i med lite karamell och mörk malt. Riktigt god men lite för färsk (konstigt va...)! (Bra+ 4,5/7)

Pilsner Urquell, ofiltrerad - Som så många andra har skrivit så är det här flytande majschips. Vilket ändå är rätt gott jämfört med så många andra blasköl, det här var åtminstone kul. (Bra 4/7)

Lost Abbey Angels Share Oak Aged Bourbon Barrel - Finstämd barlley wine med vanilj, likör och mycket godis och vinös sötma. Trä och äpple. Smakar väldigt mycket lagrad äppellikör, lite honung och trä. (Bäst 6/7)





Rogue Brutal IPA - Ett alias, som vanligt nästan med Rogue, för deras Brutal Bitter. Denna tyckte jag dock var lite humligare med en söt, fräsch och ordentlig beska! Lättsam, men besk och väldigt god! (Bättre 5/7)

Oskar Blues Mama Little Yellow Pils - Söt stallig doft och smak som inte blir för söt eller för gräsig. Stor drickbarhet i denna burk-pilsner. De levererar igen! (Bra+ 4,5/7)

Samuel Adams Latitude 48
- Inte provat denna IPA med humle från 48e breddgraden tidigare. Blandade humlesmaker - gräsigt sötma, lite olja och tydlig blandning av europeisk, brittisk och amerikansk humle. Fyllig doft. Smaken är humlig, nötig och lite otypisk USA-öl, dock med mer tropik undertill. (Bra, 4/7)

HY Cuvée Super Beer - Söt, belgojästig smak med kryddor, honung och lite plommon. Mörk efterrättsöl! (Bättre 5/7)

HY Super Beer - Mer åt enklare belgohållet, mer klassisk med krydda, jäst och apelsin. (Bra+ 4,5/7)

Pelforth Brune - Dracks till en ostbricka. knäck, lite choklad, passade till ost mer än den var bra (OK+ 3,5/7)

No comments:

Post a Comment