Monday, September 27, 2010

Två små ölrecensioner, Ocean Plato 12 Lager och De La Sennes vinteröl

 Efter alla små besök på diverse ölkrogar och pubar så har anteckningsblocket blivit fullt, dags för lite tömmning då och vi får börja med de små kortare, menlösa, recensionerna. På Monks Porterhouse har jag provat så mycket jag kunnat av de svenska mikrobryggerierna som jag kunnat, så därfirån kommer Oceanbryggeriets Plato 12 Lager. Sedan blev det för rätt länge sedan (Sverige - San Marino i EM-kvalet) också att prova De La Senne Equinox Winter Beer. De La Senne's Taras Boulba och Zinnebir var båda två öl jag verkligen gillade så när jag fick möjligheten att ta hem denna hade jag förhoppningar om den med.. Men vi börjar på hemmaplan.

Ocean Plato 12 Lager
På fat på Monks provades denna bohemian pilsner/Euro Pale Lager (RB/BA) med cara och crystalmalt och en blandning humle.

Utseende: Mörkare gyllengul, vitt litet skum.
Doft: Gräs och lite malt med lite fräscha dofter. 
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Trevlig svensk lager med fyllig och maltig smak. Skulle kunna vara vattnig men är det inte, utan maltigheten håller stånd bra och beskan växer in precis tillräckligt för att det ska ske saker i smaken. Citrus och lite fruktig humle samt en dos stall.

Betyg? – Bra+. Fyllig smak, bra pondus och lagom mix av maltiga och beska intryck.





De La Senne Equinox Winter Beer

Utseende: Efter att hälften av innehållet har vällt ut över golvet så samsas det som är kvar i en tunn lite grumlig brunorange vätska.
Doft: Rätt tam doft, lite trä och vissa nyanser av mörkt socker och enbart en hint av jäst.
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Även en tam och annonym smak, vilket är förvånande då den ligger på 8%. Lite mörka smaker visar att de är där, men nä, detta var tamt.

Betyg? – OK-, inget dåligt men absolut inga direkta smaker eller dofter fanns kvar här och då den ligger på 8% kan man tycka att det borde finnas lite mer krut i denna. Synd då jag annars gillar det som De La Senne har producerat.

No comments:

Post a Comment