Thursday, September 16, 2010

Mohawk Stitch och lite tipps om öl-events och musik


Kortfattat idag så blir det lite omdömen om Mohawk Stich. Men jag bör rekomendera ölprovningen den 8'e Oktober på Monks på Wallingatan som då leds av Greg Hall från Goose Island. 495:- alternativt 100:- i avgift och ett gäng öl att prova. Men kul om inte annat att träffa lite amerikanska bryggare, ska försöka ta mig dit och se om han har någon minut att snacka. 

Christian Kjellvander – Songs From A Two Room Chapel  är dagens musiktipps! Americana när den är som bäst och han är nog den artisten jag har sett live flest gånger (4-5). Kan även rekomendera Songs Of Soil som är hans sidoprojekt med lillebrorsan Gustaf (om jag nu inte har helt fel någonstans). Lyssnade som en tok på detta för några år sedan och nu har det varit revival!  

Mohawk Stitch
Med sex olika brittiska maltsorter där bland annat både pale chocolate och chocolate malt ingår så är detta en porter i den engelska skolan. Det spännande här är dock att de även dragit ner både honung och muscovadosocker samt använt sig av både amerikansk och tjeckisk humle utöver den brittiska. Låter som en rätt spännande mix av brittisk porter med icke brittiska influenser.

Utseende: Lättare svart vätska med lite mörkare skum med små till medelstora bubblor som håller sig kvar längsmed glaskanten.
Doft: Med alla de dofter som når näsan får jag julkänningar. Det är choklad i lite olika tappningar med både torr och lite bitterchoklad samt humledoppad dito. En aning krydda känns också som en restprodukt från de dofter som inte chokladen ensam står för. Det kommer även fram mer kaffe med lite rivna chokladflarn i. Potent och ren doft, precis som man kan förvänta sig från Mohawkserien känns det som. Fylligt torr, god!
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra med rätt små och lena bubblor. Det är en chokladsmak som berikats med en rätt tydlig honungskaraktär och som även visar på mer sötma (säkerligen muscovadosockret) mot slutet där även en liten släng kryddighet framträder. Det blir dock lite klent. Smakerna kommer inte riktigt fram så tydligt som choklad, muscovadosocker och honung skulle kunna göra i en kraftig, fyllig och tyngre porter. I slutändan förväntade jag mig mer.

No comments:

Post a Comment