Saturday, September 4, 2010

Ett paket från Alvinne och Alesmiths kåta djävul




Igår var det liten ölprovning av lite goda IPA's och annan ljus öl frånDe Molen - och visst, som vanligt är deras mörka öl bättre än den ljusa, men jag var inte lika besviken denna gång som vissa tidigare gånger utav de ljusa ölen. Men mer om det imorgon, vem vet - kanske går ner lite mer från dem ikväll. Anledningen? Well, fick mitt paket från Alvinne igår. Rätt shysst och gott med dricka. Bl.a. var det del 2-4 av Struises Black Damnation där jag innan bara hade 1'an (på 75'a medans dessa är 33, men funkar ändå), diverse roliga De Molen, Struise Pannepeut'ar, Pottar och sedan en hel radda från Alvinne själva där jag av någon anledning tagit med deras Morpheus Dark som jag nyss drack. Men men, den var helt okey så det går bra det. Också kul att jag fick med Southern Tier Imperial Oat då jag nyligen drack deras Mokah (mer om den senare), tror bara det är Javah'n kvar nu i den serien - som alla imponerat på mig. Fråga dock? BrewDog 5 AM Saintoch den för Norge producerade Alpha Dog - samma öl? Har samma etikett (men olika namn) dock har jag förmig att A-Dog är en red ale och denna en blonde? Nu ska jag bara göra lite plats för allt hemma, börjar åter bli fullt efter senaste leveransen samt senaste släppet på systemet. (mer bilder längre ned, skitbloggen klarar ju inte fler bilder)


Nu över till något helt annat - Alesmith.Från USA-resan har jag och Erik fortfarande kvar en hel radda olika öl som ska inmundigas någon gång framöver - mestadels är det kvar från Dogfish Head, men även diverse trevliga barley wines som dock lär få vänta tills höstmörkret kommer. Men Alesmith lyckades vi klura oss fram till att vi ville ha lite med oss hem utav och nu var det till slut dags att dricka upp den ene av dem. Tillfället var en kräftskiva - ölen var Alesmith Horny Devil. En Belgian Strong ale med enbart belgiska ingredienser


Alesmith Horny Devil

Utseende: Lätt grumligt med persikofärgad vätska och litet vitt skum.
Doft: Fin lite sötare doft med druva, gräs, jäst en del kryddor. Känns rätt druvfräsch i någon lite lättare och syrligare stil än vad jag förväntat mig.
Smak: Stor munkänsla med stor smak av åter syrliga druvor, gräs och lite söt nötighet. Väldigt fräsch smak även fast resultatet blev lite för fräscht i längden - kanske t.o.m obalanserat. Hade förväntat mig lite mer frukt och mer sötma än detta.

Betyg? - Bra+, trots att den är lite begränsad i smakerna så gillar jag hur fräsch den är och visst, den har sina belgiska smaker där. Men mot slutet får jag mer saisonvibbar än belgian strong ale



Mer bilder, för den som, ja vill se.. eller blev dessa två iaf, finns fler av mer, men men



No comments:

Post a Comment