Monday, August 23, 2010

Founders Reds Rye PA - Kan Founders göra något fel?

Mina första öl från Founders var faktiskt Centennial IPA'n och Breakfast Stout'en vilket inte är några dåliga öl - dock två öl som jag drack för inte så länge sedan. Efter framförallt Breakfast Stouten så kom jag att vilja prova mer från bryggeriet och med en liten leverans med Curmudgeon Old Ale, Dirty Bastard Scotch Ale och Double Trouble så fick jag möjligheten. Nu är dessa 5 öl enbart ett par stycken utav de cirkus 40 olika öl som görs i någorlunda större kvantiteter från bryggeriet. Men likväl har jag funnit en rätt fyllig och bra smakstyrka i samtliga dessa och jag har nog inte blivit riktigt besviken. Nu när jag tänker efter så hittade jag nog inget från Michiganbryggeriet i somras under New York-resan, kanske får de inte distribuera där eller så missade vi det bara.

Deras filosofi,  
We are not the standard micro-brewery, rather we have traveled a path that breaks from the “standard” craft-brewer. Carving a niche out of the craft industry, Founders Brewing Company has built its reputation on producing very unique beer. Our focus is to offer a product that stands alone on the shelf and offers a true drinking experience to our friends, you
 må vara rätt fin och visst är de speciella, men saknar lite helgalna öl för ett bryggeri som vill vara unikt. Men kalasbra öl gör dem och ännu en sådan fick jag dricka i helgen som var - Founders Red's Rye P.A

Ölen är en pale ale med fyra olika sorters belgisk karamellmalt, därav kategoriseringen som åtminstone RB har med "speciality grain", vilket är en rätt bred kategori. Med en IBU på 70 så är det också en rejäl humling inkorporerad i ölen och på förhand kändes det som kriget om smaken mellan malt och humle.

Founders Red's Rye P.A

Utseende: Rödbrun färg på vätskan med litet vitt bubbel som faller ihop till nästintill livlösa skumrester.
Doft: Det är en markant beska med humlekotte i fokus, sedan lite citrus och jag börjar slänga tankar åt DIPA-hållet. Det maltiga, söta, bryter av men det är först senare när ölen börjar få en bättre värme som dofterna kommer fram bättre.
Smak: Lättare munkänsla med bra kolsyra, små lena bubblor. Även i smaken får jag känslan av välhumlat och IPA med citrus och mycket jordig kotte. Samtidigt är det inte alltför beskt utan det är lent, fylligt och mjukt och där sötman som framträder planar ut många av de bitigare smakerna från humlen. Slutar med lite honungsliknande söt doft i glaset.

Betyg? - Bättre-, älskar det fylliga, lite söta hos Founders olika öl och detta är inget undantag. Det är nästan svårt att beskriva denna öl då det mest är smak- och doftintryck som växlar och sjunker samman vilket gör att det är drickbarheten som är halva saken känns det som. Men med karamellmalt och humle i stora mängder så är det just balansen som är det imponerande här.Det finns lite av båda - både det välhumlade och det maltigt, karamellsmakande och söta. Förvisso kanske den blir lite anonym innan de smaker som finns framträder, men det är helheten här jag gillar då det kanske inte är någon öl man väljer för att få en kraftigt smakrik öl. Så slutligen får jag väl vänta lite till på något från Founders som gör mig lite besviken, men tills vidare är jag mer än nöjd.

2 comments:

  1. Håller med om Founders. Ett riktigt bra bryggeri. Jag drack deras Porter och Kentucky Breakfast Stout i New York. En öl har faktiskt lyckats göra mig besviken och det var deras fruktöl Cerise. Den var söt och konstig.

    ReplyDelete
  2. fasiken att vi missade dem då, just KBS'en skulle jag vilja prova. tur att man fick prova massa annat kul istället.

    men fruktöl, lagers och annan liknande öl brukar ju allt som oftast vara sämre, men då har man dem som referens för bryggeriets sämre/mindre bra öl iaf. siktar på att dricka portern snart, hur var den?

    ReplyDelete