Friday, April 23, 2010

Ölprisernas vara och variation

Som Fred kommenterade i förrgår på mitt inlägg om öl och deras prissättning så skiljer sig öl väldigt mycket jämfört med vin och i hur konsumnenternas lojalitet påverkas av priset.

Vanliga faktorer som ofta spelar in när jag och troligen andra med ska välja vart man ska gå, precis som med en vanlig restaurang är:
Utbud
Läge
Prissättning
Klientel/Stämning/Atmosfär etc

Monks har exempelvis ett väldigt bredd utbud. rätt bra läge inne i stan med deras båda ställen. Hyfsat varierat när det gäller klientel (beroende också lite på vilken av de två man är på) och därmed även varierad stämning och atmosfär. Däremot är det sällan man går in och känner att man gör ett kap. De är väldigt prismedvetna på så sätt.

Bishops Arms varierar kraftigt när det kommer till priser men även här kan man sällan fynda då ekvationen "läge/pris + utbud" alltid är helt olika. Dock kan man då och då hitta rätt bra flaskor till ett rätt bra pris om man har tur.

Sorbon har ett sämre läge och därmed kanske en annan prissättning, men samtidigt har de ett bra avvägt utbud, varierat och också bra klientel.

Sen finns andra ställen som Oliver Twist, Akkurat, Fräcka Halvpannan, Babajan, Pressklubben/Cafe Duval m.fl som också har det rätt varierat med utbud, pris, klientel etc. Men de har jag sämre erfarenhet av, jag har alltså inte varit där lika ofta som på de andra.


Frågan är alltså vad man prioriterar? Vad prioriterar de som driver ställena?

Min egen ölresa har gått via Bishops Arms sedan Monks och nu till Sorbon och troligen av den anledningen att jag hellre dricker fler goda öl än kanske 2 på en kväll. För den extra 10'an är just vad som, om man slår ut det på ett par öl, blir skillnaden på 1-2 "extra". Med tiden blir det rätt stora summor. Och här kommer det där med lojalitet också in. Vi som konsumenter går inte bara efter utbud och läge som många kan tänkas tro. Se på vin och restauranger t.ex. så har en restaurang utanför stan, men som ändå är av finare klass mycket svårare att dra folk trots sitt rykte - som just är det enda som egentligen drar folk (tillsammans med mat, service etc som är vad som just gett upphovet till ryktet). Men kan du då få kunderna att känna att "wow, det här var värt det" så lär de troligen överväga ett återbesök (även fast det här är klar åtskillnad på ölställe och restaurang).


För även om vi själva annars prioriterar ölen och utbudet före pris och läge så gör inte alla ens vänner det, de är helt enkelt inte lika intresserade. De kan ha intresse, men inte fullt ut. Att de då ska följa med till ett ställe som har en skevare prisbild men som ligger i stan är mer naturligt för dem. De orkar inte åka långt men "tar gärna en öl eller två". Dessa hade helt klart "vunnits över" med en bra prissättning och samtidigt fått upp intresset när de börjat testa lite fler och mer varierade stilar etc.

Slutligen var det det där med ekvationen inpris/utpris som kan vara lite underligt ibland.
Det är ju fler faktorer som spelar in, tillgång, tillgänglighet, efterfrågan.
Just tillgänglighet är det som kan göra öl som är billig in till dyr ut. Samuel Adams Utopia, BrewDog Pingvinen etc är ju öl som får rätt rejäla påslag just för att man inte bara dricker "fin" öl utan även väldigt exklusiv sådan. Samtidigt innebär det också att de som sätter priserna måste ha en god priskunskap och på ett smart sätt kunna slå ut detta mot annan öl. Inte i form av att viss öl är dyrare för att täcka upp annan utan tvärtom, kanske göra mindre bra öl någon krona dyrare för att kunna hålla en relativt jämn prisnivå.


Där måste jag sluta för idag och jag ber slutligen om ursäkt för ett lite ostrukturerat inlägg som inte blev som jag ville. Men nyvaken och rätt sliten och nu på väg till jobbet gör det med en. Men solen kommer fram och idag ska det grillas och sedan i sedvanlig ordning åkas till Sorbon. Någon annan som har liknande planer?

Och så ett musiktips från några jag varmt kan rekommendera, Mad Lee Riot - för er med spotify.

1 comment:

  1. Nu vet jag inte vad Utopias och Pingvinen har för inpris på krogarna, men om vi utgår från att det är samma som utpriset på bolaget (det brukar vara hyfsat lika för "vanliga" öl har jag för mig) så är utpriserna på krogen som jag sett (50 kr/cl) ganska normala faktiskt.

    ReplyDelete