Friday, April 9, 2010

Blondin på burk - Jenlain Blonde och mer BrewDog!

Slutligen igår fick vi lite klarhet om BrewDog, deras besök i stockholm och Abstrakt 01.
Det kommer 480 flaskor, 125kr styck och de är i små champagneflaskor.
James från BrewDog kommer nästa lördag till Bishops Arms Folkungagatan, var där i tid är tippset. Nu är jag även fiffig nog att lägga upp Casks inbjudan från deras hemsida. Vad som kommer att serveras på fat är dock inte meddelat, men säkerligen något bra.

En till nyhet om BrewDog är att de kommer släppa Punk IPA på burk enligt ett av deras blogginlägg (nej, den kom upp den 6'e så är inget aprilskämt, tror jag).



Igår kväll smuttade jag lite försiktigt på en burköl, ja det hände. Öl i burk - smakade jag på. Visst är Dales Pale Ale också på burk, men detta var något annat, något sämre? Namnet ger hopp om att det är en belgisk blonde där i, kanske en blonde ale för den delen - men icke, det är en pale lager.


Brasserie Duyck Jenlain Blonde
Burköl brukar ju om man ska generalisera vara rätt dåliga och burköl á la 50cl får mig att tänka på Sverige och burköl i mindre flaska på kepsbärande elefantdrickande personer. Så som ni ser så har jag inte mycket för burköl. Men då det nu kom en sådan i senaste släppet på bolaget och ja i tron om något bättre så fick det bli en sådan.

Utseende: Klart gyllene färg, stort poröst vitt skum. Får burkölsvibbar så det räcker och blir över.
Doft: Först kände jag en kraftig brödighet vilket nästan lockade fram tårar i ögonen på mig. Men efter att ha satt mig ner, sansat mig och uttalat mantrat ”ge det en chans, är det skit kan du hälla ut det”, så nosade jag försiktigt i glaset igen. Det är jag glad för. Apelsin, lätt jäsighet och kryddor samsas med en skvätt citron. Mot detta växer lagerdoften på en och ljus brödighet fäktar bort de lite godare dofterna. Det är lite tvålig sötma på slutet, men inte så att det sticker i näsan utan mer för att markera.
Smak: Lätt munkänsla med liten men passande kolsyra, inte tunn. Citron, ljust bröd, kryddor och lite apelsin finns även i smaken för att på slutet lämna mer av det traditionellt brödiga i eftersmaken. Det finns lite torr efterbeska där utan att störa. Slutligen är det också en lite äppelcideraktig smak där, kanske lite tvål, honung och ljus sirap som avslutar allt. Överlag bättre än förväntat och inget som skrämde bort mig.

Betyg? – OK+, som sagt, det är inget här som skrämmer bort mig utan tvärtom en prisvärd och rätt bra pale lager som påminner lite om belgiska blondes (trots att den är fransk) och är en lager, tänker främst då på smak och doft av krydda, lite apelsin och även lite jäst.

Få eventuella burkölsdrickare att prova denna och se hur de reagerar för den är helt klart ett bra substitut till brödsmakande lagers.

1 comment:

  1. Herregud... jag skulle vilja ha dina smaklökar
    snubblade över din blogg, lär inte göra det igen...

    trevlig beskrivning, men grymt mkt prettovarning över beskrivningen!

    ReplyDelete