Wednesday, March 10, 2010

Oceanbryggeriet EKO Pale Ale, fin som en våg in över poseidon?

Göteborg är bra. Så är även mycket av den öl från de göteborgska mikrobryggerierna, se bara på tex Dugges och Oceanbryggeriet (för att inte glömme Grebbestad). Göteborgsk tradition och hantverk, bra saker där.
Först kom Dugges nu med ett par öl till systembolaget (2 inne, 1 i påsk och sen no.1 lagern senare) och nu kommer Oceanbryggeriet med sin Eko Pale Ale. Självklart åkte en flaska ned på besöket 1'a mars.



Innan jag ger mitt intryck av den vill jag påpeka att jag igår drack Bötet Barley Wine igen och är nu nästan beredd att höja mitt betyg från gårdagen med ett +. Den är fortfarande maltig, men ändå lite gott humlig, fortfarande söt men fortfarande perfekt att smutta på.
Men nu handlade det om annat...


Oceanbryggeriets Eko Pale Ale

Utseende: Lågt skum som nästan måste tvingas fram, små till lite medelstora bubblor. Halvmjäll topp som i takt med att skummet dör ut försvinner med ner, rätt lätt skum. Mörkare bärnstensfärgad vätska
Doft: Nästan lite lageraktig doft med mestadels citrus där. Liten lätt ton av något rökigt om man letar upp den. Koladoften som också lurpassar där blir nästan till de där toffegodisarna i Paradis (eller om det är alladin)-askarna
Smak: Lätt mun, liten kolsyra – nästan avslagen. Kola och karamellsmak med rätt bitter känsla i munnen som sitter kvar en stund. Jag kommer också att tänka på banan, inte sådär som i sötare veteöl eller typ Hoegaarden utan mer en neutral, inte så söt banansmak. Dock är inte heller den särskilt tydlig. Den där kolasmaken och varför jag tänker på de där godisaskarna är nog för att det även är en lite nötig smak där också, inte så amerikansk pale ale-aktig utan mer hasselnöt (hasselnötskola, eureka!). Vilket också stämmer bättre överens med ölen som blir mer då åt engelsk pale ale än den lite humlebeskare pale ale’n.

Betyg? – Bra de som gillar brittisk öl skulle ge den högre betyg – vilket den nog förtjänar, men jag kan inte låta bli att tycka att den är lite klen och enkel. Men så är mina smaklökar mer inriktade på humlebomber och mördarstouts. Kola och nöt-smaken är dock riktigt trevlig, i sin lättsamma enkelhet. Våga testa den för att avgöra själva om ni inte redan har gjort det, Göteborgskt kan ju aldrig vara fel! Hade först gett den ”okey +” som betyg, men efter att ha druckit upp den hade jag fortfarande en bitter känsla i munnen och lite nötkolasmaker kvar och onekligen kom att känna en brittisk våg svalla över mig likt vattnet in i Göteborgs hamn.

No comments:

Post a Comment