Friday, February 26, 2010

Igår dracks Sierra Nevada Bigfoot på tapp @ Saddle And Sabre

Igår efter jobbet övertalade Erik mig att äta steak med honom. Nice, jag gillar steak och är rätt lättövertalad så iväg vi gick. Men för att göra något nytt så gick vi till Saddle And Sabre på Tegnergatan i Stockholm. De har godare och fräschare tillbehör än pommes frittes som annars är standard typ, samt så serverar de buffelkött.

Så fort jag öppnade dörren såg jag en lapp på ena tappkranen "Harvest" - Nice! Då jag nyligen drack den på flaska och Erik inte druckit den än. Gick närmare och såg att det stod "Southern Hemisphere Harvest" på den - ÄNNU MER NICE!
Ber att få en och får de höra "den tog just slut" - FAIL!
Bartendern förklarar då att de istället har Sierra Nevada Bigfoot påkopplad vilket ändå får anses vara okey. En väldigt trevlig Barley Wine som jag har en flaska kvar av hemma. Den fick senast omdömet "Bättre". Hur blev det nu?

Utseende: Lågt skum med små - medel bubblor och mjäll topp. Faller ned och lämnar rester på kanterna och ett litet "restlock". Lite mörkare röd bärnstens färg.
Doft: Mycket mörka bär; jordgubb, blåbärssylt, lingon, torkade plommon,björnbär och russin. Bitterheten vilar över det hela och sitter kvar fint i eftersmaken och även en liten besk grapedoft finns undangömd i de andra dofterna. Lätt jordighet också. Överlag lite som en DIPA med sin kraftiga doft.
Smak: Medelstor munkänsla med en väldig fyllighet. Kraftig smak i enlighet med doften. Bär och frukter samsas fint och det är som att dricka en skogsbärssylt utan sylt och socker men med frukterna. Fin bitterhet även i smaken och även smaken påminner lite om DIPA. Inte lika kraftig som på flaska tycker jag utan mer "utblommad" och balanserad. Malten döljer sötman rätt fint men den finns där med lite söta smaker.

Betyg? -Bättre+, Får nog ett litet plus jämfört med flaskbrodern. Den känns mer fyllig och smakrik såhär.

Så kan rekomendera er att gå dit då de även har lite trevlig flasköl som man dock får fråga om den då den står nämnd i en gömd liten notis i menyn. De har iaf Lone Star (undvik) och Flying Dog Gonzon (desto bätttre) sen får man fråga om resten.

Nu blir det att tömma ur förrådet hemma i helgen med whiskeyölprovningen så att lite nytt får plats på måndag. Ett släpp jag dock missar då jag inte kommer kunna vara där förens vid 1 men ska nog inte vara några problem då de saker jag vill ha lär vara kvar. Börjar gilla systembolagets nya sätt att släppa öl och även att ibland kunna ha släpp i omgångar, gynnar de som annars inte kunnat och gör att man inte behöver känna sig lite dålig för att ha missat att vara där i ottan och därmed missar vad man vill ha.

1 comment:

  1. Blir definitivt att dricka upp lite öl denna helg för att göra plats för det nya. Blir lite ipa/pale ale ikväll och så ölprovning imorgon med diverse.

    ReplyDelete