Friday, December 4, 2009

Julölsduell # 6 - Belgare

Näst sista duellen och den jag sett fram minst emot - belgarna. Har alltid haft svårt för belgisk öl, vet inte riktigt varför, men något är det. Färggranna flaskor om inte annat. hmm.


Först ut var Corsendonk Christmas Ale:
Belgisk strong ale på 8,5% och i en färgglad 25cl flaska. well well.

Skum: Högt, väldigt poröst och fluffigt och som hyffsat snabbt försvinner

Doft: Apelsin, lite kryddor, maltig och söt. Och som vanligt - jäst.

Färg: Brunrött

Smak: Apelsin får jag det först till, lite söt citrus och alkohol som till en början inte är för stark. Syrlig och smakfull utan att smaka för många olika saker. Gillar styrkan i den men ogillar som vanligt jästigheten.

Betyg? - Ok+, kunde tyckte värre om den. Men var helt okey. inte mer, inte mindre.



Näst på tur vart Nostradamus:
9%'ig belgisk strong ale i en rätt flummig flaska den med.

Sku: Högt skum som mjällt faller bort

Doft: "belgiskt", alkohol, lite citrus och apelsin här med.

Färg: Ljust orange/rött

Smak: Fruktigt, inte så jäsigt som jag belgare i mitt tycke är utan snarare med lite goda smaker av mandel och amaretto. Alkoholen stör knappt trots styrkan utan ger bra kraft i smakerna. Lite mer smakfull än Corsendonk'en.

Betyg? - Bra, skulle nästan kunna dricka upp den andra flaskan jag har kvar.


Förlåt alla ni fantaster av belgisk öl, jag föredrar amerikansk så mina utlåtanden denna gång kanske är lite okunniga och vinklade. men men.



Imorgon är det dags för stora ölprovningen och då bjuds det på detta, troligtvis i denna ordning:

Grebbestads Lunator
Brooklyn Hopfen-Weize
Ardenne Blond
Haandbakk
Norwegian Wood
Underlig Jul
Dark Force
Old Viscosity
oatgoop
Inferno
Judgement Day.

kan nog bli gott och tror inte jag glömde någon.

No comments:

Post a Comment