Tuesday, December 1, 2009

Julölsduell # 5 - Jämtland vs Dalarna + lite inköp

Decembersläpp var det, så till regeringsgatan blev det.
kön ringlade för långt för att jag skulle orka vänta vid den. tog en kaffe i väntan på öppning och gick sen helt sonika förbi kön, förklarade att jag skulle ha öl till de som gnällde och gick och plockade på mig.

Blev mer eller mindre en av varje av nyheterna, förutom av Rigor Mortisen som de inte fått in än - men ändå inventerat som "inne". skumt där.

Men åter tillbaka till julölen och två "giganter". Jämtland vs Oppigård och dalarna.





Först ut är Jämtlands Julöl. Denna hyllade klassiker som får idelt beröm och även så i tidningarna (lättdruckenheten och enkelheten?).

Skum: Lent och medelmjukt

Doft: Maltighet med lite humle. Lite krydda och knäckighet

Färg: Mörkt mörktbrunt

Smak: Maltig sötma och fruktighet. Humligt och mjukt och lent med fin bubblighet. Lite för söt och enkel nästan och utan att sticka ut åt något håll. Bestämde mig för att ge den en ny chans dagen efter men även då fann jag den god och lättdrucken men för enkel.

Betyg? - Ok/Bra, bra till julbordet och lär passa alla i smaken, men ändå lite tråkig att ha som öl att smutta på för att njuta av kvällen.



Näst på tur blev Oppigårds Winter Ale som jag fått ett blandat intryck av sett till andra bloggar och tidningar. Så på förhand tror jag att den lär bli lite som Jämtlands, om än kanske humligare.

Skum: Medelhögt och fluffigt som sakta sjunker ned

Doft: Halknäckigt och gott humligt

Färg: Mörkt brunrött

Smak: Rent, Humlefruktigt och väldigt friskt. På samma sätt som Jämtlands var god utan att sticka ut är denna humlig utan att dra iväg åt något håll. Lite "ojulig" alltså. Men god på matbordet kan jag tro. Liten och god efterbeska, lite engelsk apelsinmarmelad typ.

Betyg? - Ok/Bra, samma som Jämtlands, två rätt lika öl sett till hur de var och uppträder men där Oppigården har mer humlighet. Överlag påminner den mycket om deras Spring och Summer Ale. Kanske ska köpa en gammal Summer Ale och jämföra.



Härnäst vankas det belgare och sedan och troligvits slutligen en underlig jul mot en liten tomtenisse.

Men i helgen blir det ölprovning och kanske lägger jag om den till att bli helamerikansk sett till va jag har hemma (se bara till höger här så). vem vet..tipps?

No comments:

Post a Comment