Wednesday, November 18, 2009

Julölsduell # 1 - Midvinterbrygder

För det första har jag börjat indexera all testad öl och av de jag recenserat har har jag kommit upp i 79 stycken, så siktar på nummer 100 innan nyår. Då har även åtskilliga öl försvunnit genom tappade anteckningar och överförfriskning etc. Lite kul ändå.


Japp, dags att börja duellera bland julölen, dessutom lättare att både prova och skriva om.
Årets två första julöl blev två midvinterbrygder - båda svenska och från små bryggerier, trevligt.
Har aldrig varit stort fan av julöl, som egentligen är mer ett samlingsnamn för öl som släpps runt juletid och som oftast är väldigt kryddade - men ändå kan skilja sig mycket åt (vilket vi kommer få se)




Den första blev Sigtuna Brygghus MNM 2009 (Midvinternattens Mörker)

Skum: Coca-Cola liknande skum som snabbt faller bort och inte lämnar mycket rester. Väldigt poröst och "extremt lätt"

Doft: Doftar av kryddor, lite kanel och släng av enbär. Ändå inte så kraftig doft som jag förväntat mig

Färg: Mörkbrun/Rödaktig coca-cola

Smak: Lättsam vätska, lite värmande och som en mörkade variant av Jolly Pumpkin / Nøgne-Ø / Stones Special Holiday Ale (gud vad mycket jag börjat referera till den, måste vara enbären).
Julkänslan kommer direkt och både jag och min flickvän som fick smaka sig lite kände lite jul och glögg - på grund av kryddningen med pomerans, nejlika, ingefära och kardemumma.
Oerhört lätt i vätska och smak och hade nog gillat den lite tyngre, den är ju ändå på 6.2%, nu är den som en mer julkryddad porter där julkryddningen ersätter de vinösa portertonerna.
Tror att den kan bli mycket bra på julbordet men lite för lätt för att bara dricka i sin enkelhet.

Betyg? - OK+ (3,5/7) För dess goda balans




Kvällens andra midvinterbrygd blev Nynäshamns Ångbryggeris Mysingen Midvinterbrygd.

6 maltsorter, 5kryddor och 4 humlesorter låter ju som en komplex smak- och doftbomb, den är även opastöriserad. Kan bli intressant.

Skum: Återigen ett luftigt coca-cola skum, faller även denna gång bort fort.

Doft: Lite mindre kryddigt, malt och en lite jäst.

Färg: Mörkbrun men genomsebar vätska.

Smak: Mjuk och väldigt len vätska med smak av kryddor, lite brödighet och en eftersmak av rivet apelsinskal. En lurande humlebeska kryper fram och blir allt humligare ju längre den värmer till sig. I takt med detta blir den även torrare. Ger mig lite känslan av en julkryddad brittisk IPA eller ESB. Dock inte så komplex eller smakrik som jag förväntat även fast den utlovade torrheten kommer fram.

Betyg? - OK, hade trott mer om den, men kommer inte riktigt till sin rätt och blir till slut lite för mycket och torrt att dricka.



Well, vad blir nästa dueller? Kanske en Nils Oscarsprovning med de olika julöl därifrån, eller N'Ice Chouffen mot Underlig Jul. vi får se.

Men 21 öl - Here I come.

1 comment:

  1. Tyckte MNM var på tok för kryddad, tror den kommer skära sig till den salta maten. Men funkade till choklad och ost då det dämpade dom spretiga kryddorna.

    ReplyDelete