Saturday, October 3, 2009

Öl och tankar om öl i Polen, del I

Så.. efter 3 dagar i Polen har jag hunnit testa lite saker, dock är alla de godsaker jag såg under mitt senaste besök ett minne blott. Delirium Tremens, Triple Karamliet, bananöl från angola och mycket mer fanns inte i hyllan där jag sist såg dem. Så fick bli polska kort samt La Trappe som det finns gott om till minimal peng (keramikflaska quadrupel för 50kr).

Tyvärr är det ingen som imponerat på mig, så tar bort betygen denna gång, trots att jag har dem antecknade. Tror dessutom att polsk öl lider mycket av att de tillverkas här (varpå priserna är låga men ölen har sämre kvalitet). en vanlig boston lager från samuel adams kostar t.ex. 25kr medan just en stor flaska La Trappe Trippel kostar 30kr. säger lite.

Min ledande tanke är vidare att Polen har två sorts öl:
1. Lager av olika kvalitet där Zywieck, Okocim, Tyskij (förlåt för stavning) är riktigt bra. medan många andra är frukostöl för pollackerna.
2. porter/mörk öl. Där det ska vara mörkt men enkelt att dricka. lite mörk sötma.

IPOr eller vanliga bra ales är svårare att hitta. Pollackerna vill dricka många öl och inte riktigt njuta av dem. Veteöl finns det iof gott om, men de är inte mycket att hänga i granen. tyvärr.


Här kommer då ölen.

Lausitzer Porter Schwarzes:
Står att det är en av tysklands äldsta porters på flaskan, men icke säger jag.
ingen doft alls, coca-cola färgad och med vad jag funnit vara den typiskt polska portersötman, typiskt karamellig. Här finns inga russin, fikon, choklad, vinösa toner eller något. bara en mörkt öl med viss sötma. Bottenbetyg

Zywieck Porter (på flaska på IKEA... japp, på IKEA)
Zywieck gör bra öl, det ska påpekas, eller iaf bra lageröl och till skillnad från ovannämnda porter finns i denna russin, lite maltig chokladsmak samtidigt som den är mycket lättdrucken och smakar bra. Lite julmust dock över den. Men en helt ok porter med små bubblor och med vinösa inslag. En av de bättre polska ölen.
gav den faktiskt betyget 3.5 av 7 då det var första polska ölen för denna resa (tror jag)


Sugterys Baltijus Dark Red (hette något sånt):
lite nötig fast med den där sötman jag inte vill ha och som återkommer bland polsk öl. Karamellmalten används på tok för mycket. Inte dålig, men helt menlös.

Sugterys White Baltaz:
Opastöriserad veteöl som påminner om Goose Countys 212 urban wheat och Flying Dogs In Heat Wheat. Detta tror jag dock mer är en slump än avsiktligt och vad jag menar är att vetesmaken inte är lika markant som i andra veteöl utan mer "uppblandad". Som en lätt veteöl om man vill dricka många, men inte för att ta en god öl att smutta på. Seg att dricka i längden.

La Trappe Bock bier:
Vi fann denna vilket var kul då La Trappe oftast fungerar och deras bocköl är en jag inte druckit innan. Dock hade jag ätit väl innan och så smakade den inte likadant som den ska göra. Detta grundar sig min tanke om att de är tillverkade här och inte importerade då smaken skiljer sig helt. Lite mellanmörk var den och inte så sträv som jag trott den skulle vara. Lite humlig dock.
Här slutade jag anteckna då jag helt förlorat uppfattningen om hur polsk öl smakar, om det är ölen, glasen, vattnet, maten som påverkar upplevelsen. Men en La Trappe ska man känna direkt att det är och smakerna ska vara ordentliga och bra, men icke.


Så såhär långt får jag såga mycket av den öl jag druckit och då har jag ändå ett par kvar som ska bli intressanta att testa för att se om de ändrar min inställning.
Tar med mig en flaska Quadruppel hem iaf så får se då om den blir bättre i "hemmamiljö"

No comments:

Post a Comment