Friday, October 30, 2009

Ny betygsskala och två amerikanera (SN Porter och FD IPA)

Jahapp, det tog inte så lång tid men nu är det dags. Istället för poängbedömningen på en 7-gradigskala så gör jag som Schnille och Schmak och går över till en bra-bäst-skala.
jag tror mer på den då den bättre ringar in vad vi egentligen vill förmedla - om en öl är drickbar eller "ej". Får en öl betyget "bättre" är den säkerligen värd att testa. betyger 5.5 jämfört med 6 säger ju inte lika mycket.


Förra veckan var det fotboll i Stockholm, IFK mot BP och till min glädje möttes vi blåvita upp på Sorbon. Har aldrig vart där tidigare men kommer åka dit igen så fort jag kan, bra priser, bra öl och bra personal.

Väl där tog jag en ceasarsallad och en Flying Dog IPA (på fat).
Len och mumsig var den med en god nötighet som inte slog över.
God humlesmak som tillsammans med nötigheten fick mig att tänka på fudge.
Riktigt mumsig var den. Skrev inte så mycket om den då, tyvärr, ölen kom i andra hand.
betyg? BÄTTRE

Drack även deras Sorbon X (någon får gärna förklara mer om vad den "går som", då jag blivit lite lullig då jag drack den) som jag gillade. Rolig blandning med smaker. Blev även lite göteborskt med Dugges och deras Holy Cow, vilken även den föll mig i smaken!

nej, blir dit igen - nykter.

Fotbollen då? Självklart vann vi blåvita och AIK kan dra åt helvete!

Som jag nämnt så kom jag över ett par Sierra Nevada Porter för ett tag sen och har nu druckit två av dem.
Dessvärre gillar jag dem inte, liksom stouten så märks att de har en lägre alkoholhalt och näst efter en fin IPA är porters vad jag gillar, ett fint, mäktigt porterskum som dödar din näsa med dofter är fint det.
denna saknar det, smakerna som en porter ska ha finns där - inget snack om det, men styrkan, mustigheten, mörkheten saknas.
Betyg: Ok

Sierra Nevada gör specialöl och humlesmakande öl bättre än mörk öl får jag nog säga

No comments:

Post a Comment