Saturday, September 26, 2009

Monks Amerikaspecial del I

Så. som jag skrev inatt så var gårdagens besök på Monks mycket trevligt och jag önskade gå dit ikväll igen men det blev inget av det.

För det första funtar jag på att byta poängsystemet till ett liknande det Schnille & Schmak har där det handlar mer om hur bra ölen är än hur många poäng de har.

iaf. Monks var det.

Min plan var att dricka alla de Samuel Adams jag inte provat innan, var väl en 4 stycken oprövade, men upptäckte att de hade Magic Hat # 9 en av mina absoluta favoritöl på flaska (drack mängder av den på fat i USA när ja bodde där).

anyways, den första ölen blev:

Samuel Adams Imperial Stout:
Fin vinös doft, som ett gott och kraftigt rödvin. Kaffe och lätta russintoner finns också där utan att ta över. Otroligt välbalanserade 9% med en mycket fin munkänsla med lagom skummighet. Finns även en viss kryddig chokladton som jag gillar. Säkerligen på grund av den vinösa tonen.
Sett till min gamla poängskala borde denna få en 6'a, det är inte en superb och komplex öl. men med det nya systemet jag inte ens börjat med så skulle den få en 7'a. en öl man bör prova.
betyg? 6 kastanjer av 7 (6/7)

Min vän för kvällen började denna med att ta in Flying Dogs In Heat Wheat som var kvällens fat från bryggeriet.
Väldigt väldigt syrlig, nästan lambickänsla. Bryter av efter en stund med lite sötaktig veteeftersmak. men såpass syrlig att den kändes lite unken. Dock en intressant öl jag gärna provat mer än någon smutt av någon annan gång.

Näst på tur för min del blev ännu en Samuel Adams och valet föll på Samuel Adams Cherry Wheat. Mer för att prova på den och se hur den håller sig mot annan fruktöl.
Tydlig körsbärsdoft, väldigt kraftig nästan utan att kännas artificiell, vilket körsbär dock sällan gör. En bra co htydlig smak av körsbär som dock kunde varit mer påträngande, säkerligen sämre om den varit lite varmare också. Men jämfört med Hoegaarden Rose etc så är den lite renare och ärligare i smaken. Mer åt en god lagereftersmak istället för en pissig lager. Hade hellre känt vetesmak eller något sånt.
Betyg? 4 kastanjer av 7 (4/7) då det var en helt ok fruktöl.


så. Imorgon kommer lite om dessa öl:
Magic Hat #9
Sierra Nevada Stout (på fat)
Lagunitas IPA
Lefthand Juju Ginger

så hold with me, det kommer mera

1 comment:

  1. Jag var också på Monks i helgen. Drack faktiskt en Magic Hat #9 jag också.

    Tyvärr missade jag Samuel Adams Imperial Stout. Låter lovande!

    ReplyDelete