Sunday, August 9, 2009

Lite öl på krogen - dag 1, fredag - monks

Både fredagen och lördagen denna vecka bjöd på besök på "ölhak" vilket det har varit lite ont om på sistone. På fredagen avnjöts några kalla godingar på Monks på Sveavägen i Stockholm och på Lördagen samma sorts dryck på Bishops Arms på Folkungagatan i samma stad som innan.

blir väldigt mycket öl för ett inlägg, så delar upp dem i två och börjar därmed med fredagen och vad vi drack på Monks.


Min vän drack först en Goose Island Urban Wheat Ale, Goose Island jag tycker är sådär, lite som Shipyard - varierar extremt och är aldrig helt topp.
Denna kändes nästan som en lager med lageraktig doft med väldigt svaga vetetoner. "mild" och vare sig söt eller övergenerös på vetesmak. Kanske för att det är en Wheat Ale och inte en Weiss bier, men kändes för tam.
3 kastanjer av 7 (3/7)


För min del blev eftermiddagens första öl en av Monks egna, deras Svea IPA. Jag har tidgare druckit deras mörkare ölsorter och de var jag inte helt imponerade över. Men den trevliga ölservitören gav mig ett smakprov som lovade gott och jag tog mig ett glas.
Tydliga och klara toner i doft och smak av apelsin och som vanligt citrusfrukter. Fin humlesmak där Amarillon väger upp Cascadehumlen fint. Väldigt frisk IPA som känns väldigt färsk, välbalanserad och fin. Lite nötig eftersmak kände jag då och då.
5.5 kastanjer av 7 (5.5/7)


Min vän lade sitt förtroende i mina ölbevattnade händer om vad han skulle dricka och det blev därför en lite spännande grekisk veteöl. Craft Weiss Beer.
Tydlig vetedoft med friska "eftertoner" istället för sötare. Jag vill så gärna påstå att jag känner smak och doft av cannabis, men min vän påpekar att "rökelse" är en bättre benämning för det. För rökelse känner man. Inte en dålig öl, inte en bra.
3.5 kastanjer av 7 (3.5/7)


Min andra öl blev en jag velat prova en längre tid och vilket blev en besvikelse.
Tremont IPA, som jag läst lite om men inte fått inbankat om det var en brittisk eller amerikansk IPA. Den var dock nedsatt i pris och jag såg senare varför, bäst före datumet var för någon månad sen. Men så som den smakade tror jag inte det påverkade så mycket.
Smakade typisk brittisk IPA där maltigare toner släpps fram mer än citrus och goda grapesmaker. Karamellmaltssmak och ingen humle någonstans.
2.5 kastanjer av 7 (2.5/7)



Imorgon blir det lite Dark Hops, Nils Oscars Imp. Stout, Souther Tier m.m så be back.
För övrigt vann Blåvitt idag och är återigen i serieledning, så skål på er!

2 comments:

  1. Trodde först att det var min kompis Danne som hade startat en blogg i smyg. Han drack nämligen en Urban Wheat Ale när vi var på Monks i fredags.

    Ska bli roligt att följa den här bloggen.

    ReplyDelete
  2. Vafalls.. vad tyckte han om den? För jag tyckte den var så extremt tråkig att jag blev lite rädd att jag totalt missat något?

    ReplyDelete