Tuesday, June 23, 2009

Special Holiday Ale, Orval, Single Hop och lite dålig öl

Idag kommer det mera.


Drack i midsomras två av de sämsta ölen på länge:
Circlemaster och Zlatopramen Half n' half. den senare var ok med stor minus efter, men den första är den sämsta jag druckit i år. smakade inget, inte ens äckligt, bara vatten med "en eftersmak av vatten" som min vän uttryckte det.


Så över till mer kuliga saker.
Drack (dricker) idag 3 bra öl.


Orval som jag inte druckit förr men som jag idag testade efter att ha läst gott om den.
En god trappistöl som inte är sådär översöt som så många andra, vilket gjorde den godare att dricka. Fint och mycket gott skum som påminner om någon av de mer finbubbligare humleölen jag druckit. Annars typiska belgiska smaker, lite syrligt sådär.
4 kastanjer av 7 (4/7)


Drack sedan en Oppigårds Single Hop Ale för att ge den en andra chans, den var däremot bättre än sist. Nu kom humlesmaken fram lite mer och påminde mig lite om Amarillohumlets lite grönmögliga karaktär (trots att det är styrian Golding-humle). Var ju annars det jag saknade sist, någon distinkt smak. Fortfarande lite klen dock, men bättre. Kommer inte ihåg vad jag gav den sist, men får ett plus efter den siffran denna gång.


Till slut öppnade jag en av mina flaskor med Jolly Pumpkin, Stone och Nögne Ö's samarbete - Special Holiday Ale. Läste att den vart trevlig och fasiken vad spänd jag är. Har fortfarande kvar gamla samarbetsölen Tripple Style Ale som dock får vänta något tag till. Denna var dock juligt trevlig (började ju göras i julas så).
Inget skum men en mycket mörksvart vätska. Kraftig känsla i munnen, MYCKET kraftig och smaker av kryddor i kvadrat sköljer över munnen. Dock med en lite barnslig godissmak som återkommer. Som sådanadär choklad och kaffe-skumgodisar (eller är jag full och har hittat på dem?). Alkoholstyrkan på 9% stör heller aldrig. Väldigt spännande öl mer än god.
4 kastanjer av 7 (4/7) dock hade jag velat ge den mer.


Sverige leder mot Serbien och vi är bäst!
Chilla mer vänner

No comments:

Post a Comment